Uit de groep

Ilse Snippe • 12 januari 2022

Uit de groep.


Terwijl ik achter mijn laptop zit te typen hoor ik een collega door de gang lopen. 'Kan iemand Fred even uit de klas ophalen, hij weigert de groep uit te gaan'.
Dit is een taak voor Suus en mij!

Ik loop naar de leerkracht en vraag of ik Fred even moet ophalen met Suus. 'Ja graag' verzucht de leerkracht. Wanneer ik de klas in loop zie ik Fred onderuitgezakt in de klas zitten met een pakje drinken in zijn hand en een uitdagende blik. 'Hey Fred, loop je even met mij mee?' 'Nee, ik heb niets gedaan dus ik blijf hier!' De rest van de klas merkt ineens op dat Suus met me mee is en Fred ziet haar ineens ook. Ik draai me om en op goed gelukt zeg ik: 'kom maar even met Suus en mij mee'. Fred staat rustig op met zijn pakje drinken in zijn mond. Ik vraag of het pakje leeg is en of hij het pakje wil weggooien. Dit doet hij, loopt met me mee naar het kantoortje en ploft neer op een stoel. Suus drukt meteen haar koppie op zijn schoot en hij aait haar. Een glimlach volgt. Ik vraag hem of hij eerst even een spelletje met Suus wil doen. Fred knikt. Met een hand vol hondenkoekjes gaat hij aan de ene kant van het kantoor staan en Suus ligt op haar plek. Fred probeert in opperste concentratie de koekjes precies tussen de voorpoten van Suus te gooien. Door het spelletje verzacht de houding van Fred en staat zijn gezicht ontspannen en blij. Als de koekjes op zijn vraag ik wat er aan de hand was in de klas. Een verhaal over wel of geen kauwgom in de klas volgt. We hebben het over Suus. Suus moet op haar plaats blijven als iemand mijn kantoor binnenkomt maar ze gaat toch staan. We hebben het over grensgedrag en over het voorval in de klas. Fred geeft toe dat hij wel kauwgom mee naar school had en dat hij het wel even in zijn mond had, maar dat hij het daarna meteen heeft uitgespuugd.

Na 10 minuten loop ik met hem mee naar gymzaal.
'Misschien tot later juf en bedankt!'
'Veel plezier jongen en graag gedaan'.

door Ilse Snippe 13 juli 2022
Barrière
door Ilse Snippe 6 juli 2022
Het heeft wat stof doen opwaaien.....
door Ilse Snippe 29 juni 2022
Schoolarts
door Ilse Snippe 20 juni 2022
Jarig!
door Ilse Snippe 15 juni 2022
BAM! Is het geluid dat volgt nadat een leerling zijn lege pakje drinken op de grond legt en er met één voet keihard opstampt. Daarvoor riep hij hard door de klas:’PAS OP, DE DUISTERS KOMEN! Suus springt op, oren en staart omlaag. ‘Wil je dit alsjeblieft niet meer doen, we schikken ons rot.’ Een nietszeggende reactie volgt. Een andere leerling ontvermd zich over een geschrokken Suus. Nog geen 5 minuten later komt er weer een pakje drinken luid en duidelijk tot ontploffing. Weer spingt Suus op, oren en staart omlaag. ‘Alsjeblieft Rody, hou hiermee op dit is echt niet fijn! Kijk nou naar Suus die schrikt zich weer rot.’ Op dat moment gooit Peter een leeg pakje drinken daan Rody. ‘Hier Rody, kun je nog een keer knallen’. Voordat ik kan ingrijpen wordt het lege pakje drinken met veel geweld kapot gestampt. Dewi loopt naar Suus en zegt: ‘Juf, Suus trilt helemaal. Ik borstel haar wel even om rustig te worden.’ Rody zegt dat het hem allemaal niets kan schelen want het is toch een rothond. Boos loopt hij de klas uit. De klas in komen lukt hem die ochtend niet meer. Wanneer iedereen naar huis is wil hij graag een gesprek. Hij loopt naar binnen en legt iets in zijn vak. Suus loopt naar hem toe en Rody gaat op zijn knieën zitten: ‘Sorry Suus, je bent helemaal geen rothond’. Ik leg Rody uit dat het voor mij heel belangrijk is dat het voor iedereen in de klas veilig is. Voor hem, zijn klasgenoten, voor mij maar ook voor Suus. Wanneer hij pakjes drinken laat knallen in de groep is het voor Suus niet veilig en schrikt ze. Hij begrijpt het en snapt ook niet zo goed waarom hij dit heeft gedaan want hij vindt Suus juist heel lief. We sluiten onze dag positief af, hij heeft Suus een lekker brokje en een knuffel. ‘The kids who need the most love will ask for love in the most unloving ways.’
door Ilse Snippe 8 juni 2022
In de klas. A ls H.I.S in opleiding staan Suus en ik ook een dagje voor de groep. Op woensdag zijn wij samen in groep 7/8 van een SO gedrag groep. Hier zitten leerlingen in die door allerlei verschillende redenen niet meer op een ‘normale’ school kunnen functioneren. Omdat ik hier samen met Suus ben, levert het wonderlijke momenten op. O p woensdagochtend komt Niels een kwartier te laat de klas binnen. Met een grote glimlach en glinsterende ogen doet hij de deur open. De klas is al bezig met een taak en het is lekker rustig in de groep. ‘Hey Niels wat fijn dat je er bent, ga maar naar je plek en kies een taak uit van het bord’. Rustig loopt hij naar zijn plek en kijkt met een uitdagende blik de klas rond, niemand reageert en hierop gaat Niels ook maar aan het werk. T ijdens de fruitpauze begint Niels weer te stralen, dezelfde blik in zijn ogen als vanochtend. Hij pakt zijn rugtas en haalt daar eerst een pakje drinken uit en daarna een cheeseburger van ‘de grote gele m’. Hij kijkt rond in de klas om te kijken of zijn klasgenoten het wel zien. De meeste kinderen beginnen wat te lachen en moedigen Niels aan door hem te prijzen voor zijn ‘fruit’. Op dit moment kies ik ervoor om hem maar te negeren. W anneer ik later tegen hem zeg dat het ‘fruitpauze’ is en geen ‘burgerpauze’ wordt hij heel boos. Hij scheldt, vloekt en schopt tegen een tafel. Terwijl hij de klas wil uitstormen, komt hij bij een zwart, harig obstakel tegen. V oor de deur ligt Suus te slapen en als hij uit de klas wil stormen moet hij langs Suus. Even hou ik mijn adem in, wat gaat hij nu doen? Ik maak snel een afweging, Suus bij me roepen of haar laten slapen. In een split second bedenk ik me dat Niels Suus nooit iets aan zou doen. Mijn gedachte klopt, vol boosheid stormt Niels op Suus af, stapt heel beheerst en voorzichtig over haar heen. Wanneer ze haar kop omhoog doet om te kijken wie er over haar heen stapt, krijg ze een aai. Suus slaapt weer verder. Niels vervolgd, opnieuw boos, zijn weg en slaat de deur dicht. Suus kijkt nog een keer loom op, om vervolgens haar kop weer neer te leggen en verder te slapen. De andere kinderen in de klas zijn verbaasd. ‘Juf, Suus slaapt gewoon door!’ ‘Klopt, compliment voor Suus maar ook voor jullie! Jullie reageerden ook niet en werkten rustig door, op die manier helpen jullie je klasgenoot het meest.’ * Niels is opgevangen door zijn maatjesklas en kon na een half uurtje weer terug de klas in.
door Ilse Snippe 1 juni 2022
In de kast. Samen met Dorian loop ik naar de gymzaal om te oefenen met Suus. Dorian wil heel graag met Suus werken maar vindt het ook nog een beetje spannend. In de gymzaal heb ik een turnkast klaargezet zonder bovenkant. Dorian moet eerst even zijn energie kwijt en rent een paar rondjes door de zaal. Dan ziet hij de kast staat. ‘Wat moeten we daarmee doen?’ Ik vertel dat hij daarin mag gaan staan en dat we vanaf daar de oefeningen met Suus gaan doen. Meteen klimt hij in de kast en wil beginnen. Suus zit braaf op haar matje en wacht tot Dorian haar roept. ‘Suus, hier’ zegt Dorian zacht. Geen beweging bij Suus. Dorian balt zijn vuisten en gooit zijn hoofd naar achteren. ‘Ze luistert niet!’ Hij probeert het nog eens. ‘Suus, hier’ zegt Dorian iets harder. Weer geen beweging bij Suus. Dorian balt opnieuw zijn vuisten en en zuchtend gooit hij zijn hoofd naar achteren. ‘Misschien kun je haar roepen en doen alsof je haar iets heel leuks wil laten zien, dus iets enthousiaster’. ‘Dat kan ik niet!’ Inmiddels staat hij op zijn tenen en zijn stem klikt veel hoger. ‘Ja zo! Gebruik deze stem om Suus te roepen.’ SUUS, HIERRRR’ roept Dorian. Suus gaat staan en kwispelend loopt Suus naar de kast toe en gaat voor Dorian zitten. ‘Goedzo meisje’. Dorian gooit een koekje voor Suus op de grond. We oefenen nog een aantal keer met wisselende resultaten maar dat maakt niets uit. Dorian oefent met zijn stem en Suus krijgt lekkere koekjes. Volgende week halen we een stukje van de kast weg. Nog veilig genoeg voor Dorian maar wel in contact met Suus.
door Ilse Snippe 25 mei 2022
Storm Storm buiten betekent op school meestal ook storm in het klaslokaal. De deur van mijn kantoor staat open, in de gang hoor ik iemand hartverscheurend huilen. De klapdeuren worden open en dicht geklapt. Jos is kortgeleden geschakeld van de onderwijs zorg groep naar de speciaal onderwijs groep. Helaas lukt het vandaag niet om mee te draaien in de groep en Jos wordt vervroegd opgehaald zodat hij niet nog meer overprikkelt raakt. Ik loop de gang in en vraag of hij even bij mij in het kantoor met Suus wil knuffelen. ‘Het veranderd toch niets want ik word straks opgehaald.’ Hij heeft gelijk, hier kunnen Suus of ik helemaal niets aan veranderen. ‘Maar misschien kan Suus je wel een beetje troosten.’ Jos loopt met me mee, ploft naast Suus op de grond en Suus druk haar neusje tegen Jos zijn been. Jos aait Suus langs haar oren en wanneer Suus wel heel dicht met haar neus bij Jos zijn gezicht komt, glimlacht hij. Ik vraag of hij zich een beetje minder verdrietig voelt. Hij knikt. Hij vertelt waarom hij naar huis gaat en hij moet weer huilen, Suus legt een pootje op zijn been en meteen begint Jos weer met aaien. Ik leg uit dat we op school zitten zodat we dingen kunnen oefenen en dat er soms dagen zijn dat het helemaal niet lukt en soms zijn er dagen dat alles lukt. Zo werkt het ook met Suus, soms kan ze heel goed luisteren en op andere dagen is ze speelt of moe en lukt het helemaal niet. Zijn tranen drogen langzaam op. Samen spreken we af dat hij nog een paar minuutjes Suus gaat aaien en dat we dan zijn spullen pakken want zijn moeder komt er zo aan. Na een paar minuutjes geeft Jos Suus nog een laatste knuffel en we pakken samen zijn spullen. Hopelijk gaat de storm snel liggen.
door Ilse Snippe 18 mei 2022
Op de gang. Nadat Suus en ik de kinderen hebben begroet bij het hek lopen we naar binnen. Opweg naar het koffieapparaat horen we Aruna heel hard huilen. De leerkracht heeft Aruna bij haar hand vast en probeert haar met veel overredingskracht de klas in te loodsen. Ondertussen is het in de kleuterklas onrustig. Als ik met Suus langs loop lichten de ogen van Aruna op. 'Hondje!' Zegt de kleuter van net 4. 'Hey Aruna, Suus hoorde je huilen en was even benieuwd of ze jou mocht troosten'. Aruna kijkt naar mij op en knikt. De leerkracht knikt naar mij en ik knik terug, ze kan rustig naar haar kleuters in de klas. Na een kort aai moment vraag ik aan Aruna of Suus haar klas mag zien. Ik geef Aruna het uiteinde van de lijn van Suus terwijl ik zelf de lijn in het midden vastpak. Aruna neemt Suus voorzichtig mee naar binnen en alle kleuters kijken naar haar. Aruna heeft een grote glimlach op haar gezicht. In de klas komen een paar klasgenoten wat dichterbij om Suus te aaien. 'Je moet wel eerst vragen of je Suus mag aaien hoor!' Zegt Aruna streng. Scheef kijkt ze me even aan en ik knik. Dit meisje komt er wel.
door Ilse Snippe 11 mei 2022
Iedereen aait anders. Op onze school zit een bont gezelschap aan leerlingen met allemaal hun eigen leerlijn, uitdagingen en groeimogelijkheden. Vanmiddag kwam liep ik door de gang en Suus werd geaaid door leerlingen die we tegen kwamen. De leerlingen zijn het inmiddels gewend dat ze eerst moeten vragen voordat ze mogen aaien. Wanneer ze goedkeuring krijgen om te aaien, zijn daar verschillende aanpakken voor:  De ‘op dezelfde hoogte als de hond’ aai. De ‘ik hoop dat Suus me in mijn gezicht likt’ aai. De ‘ik raak 1 haartje op haar rug aan’ aai. De ‘druk mijn neus in haar vacht’ aai. De ‘ik vind het reuze spannend maar durf het toch’ aai. De ‘ik vind haar veel te lief en stop niet meer met aaien’ aai. De ‘ik sta erbij en ik kijk een andere kant op aai’. Wat hebben deze manieren van aaien nou met elkaar gemeen? Dát is onbevooroordeeld zijn; de onvoorwaardelijke liefde van een dier. Ieder kind, op wat voor manier ook, voelt zich gezien, geliefd en speciaal door Suus.
Meer posts