Diensten
Kinderen kunnen tegen allerlei problemen aanlopen op school. Dit kan zorgen voor woede, frustratie of verdriet. Hond in school ontregelt op een liefdevolle manier zonder te frustreren.
1 op 1 coaching met hond in school geeft hulp aan kinderen met bijvoorbeeld: faalangst, onzekerheid of emotieregulatie problemen.
Tijdens de 1 op 1 coaching wordt er veel tijd besteed aan de gevoelswereld van het kind, de hond is daarin het veilige voorbeeld.
Samen met de leerkracht en ouders kijken we welke leerdoelen we kunnen stellen voor het kind. Met het kind stellen we een kinddoel. Wanneer het kinddoel behaald is, gaan we dat natuurlijk vieren.
Voor sommige kinderen is lezen moeilijk, frustrerend of zelfs ronduit vervelend, zeker wanneer ze hardop moeten lezen in de klas. Onzekerheid over wat de leerkracht ervan vindt, opmerkingen van klasgenoten, leerlingen die gniffelen, dit helpt allemaal niet wanneer leren lezen moeite kost. Een hond zegt niets en is een en al oor. Voorlezen aan een lieve, geduldige en aandachtig luisterende hond kan bijzonder motiverend werken voor kinderen die achterblijven in de leesontwikkeling, faalangstig zijn bij het voorlezen in de klas, of moeite hebben zich op de leestaak te focussen. Door samen te lezen met onze hond in school ervaren kinderen minder stress. Een hond luistert immers zonder oordeel en geeft een kind nooit het gevoel dat het faalt.
Wat zijn de resultaten na een interventie van H.I.S traject?
Welke opbrengsten worden er behaald?
Hoe ziet de opbouw van een interventie eruit?
Wil je individueel of teambreed meer informatie over Hond In School?
Ik kan je hier meer over vertellen!
Snuffelbezoek
Het HIS team op snuffelbezoek?
Dat kan! Tijdens een snuffelbezoek vertel ik meer over hondengedrag, omgang met honden en spelen we een interactieve quiz.
Een mooie manier om leerlingen/collega's kennis te laten maken met Hond In School.
E-mail:
hisinterventies@gmail.com
Telefoon:
06-14984098
KVK nr: 84916389
BTW-id: NL004044683B86
Meer informatie
"Ilse was samen met hond Suus in de klas. Ilse is een fijne en rustige vrouw die duidelijk ervaring heeft met jonge kinderen. De les was leerzaam en boeiend. Vooral het stukje over de verschillende soorten honden, de politiehond en de reddingshond, vonden de kinderen erg leuk."
Karlijn Jansen
"Wij leerden in de kleuterklassen over thema Hond. Om deze reden hebben we contact gezocht met HIS. Ik had fijn contact met Ilse en van te voren hebben we de lessen besproken. Ilse denkt mee en is flexibel in haar lesopzet. Naast dat het super leuk is om een hond in de klas te hebben, is er geleerd over de emoties en omgang met de hond. Het was een groot succes!"
Irene Timmermans
'De kinderen vonden het erg leuk! Ze deden goed mee met de quiz en werden betrokken door middel van kaartjes. Fijne manier dat de kinderen achter hun stoel konden gaan staan als ze het iets te spannend vonden. Suus was heel erg goed getraind en deed het heel goed tussen alle enthousiaste kleuters.'
Femke Rombeek
Gijs: 'Suus was lief.'
IJvan: 'Hetzelfde als Gijs.'
Noé: 'Dankjewel dat we Suus mochten aaien.'
Moos: 'Ik vond het ook leuk dat we konden leren dat je niet een hond als je een bal gooit niet op je schoen als er in je hand dan moet je hem niet bijten.'
Layla: 'Ik vond het spel eigenlijk wel leuk.'
Vadim:' Nou dat hondje Suus is heel lief.'
Mees: 'Eigenlijk ik vond het eigenlijk met die hond en met die reddingshonden en met al die honden die helpen heel leuk om naar te kijken.'
Jesse: 'Ik vond die politiehond mooi.'
Dido:' Suus is zacht.'
Francisco: 'Ik vond het heel leuk dat Suus was hier en heel lang aaien.'
Finn: 'Dat ik de politiehond heel gaaf vond.'
Kaj:' Dat ik het heel leuk vond dat ie een trucje heeft gedaan.'
Alma: 'Dat we ook leerden hoe de hond zich voelen, een was boos.'
Jawhara:' Suus is super veel lief.'
Alex: 'Dat Suus heel fijn is en heel lief.'
IJvan: 'Dat we haar gingen aaien.'
Jonas: 'Ik vond dat ie heel goed commando’s kan leren.'
Reactie van leerlingen
"Mijn zoon heeft moeite om naar school te gaan doordat hij veel blokkades heeft rondom taal. Dit uit hij is veel boosheid. Hij heeft geen zelfvertrouwen, faalangst en is snel overprikkeld. Mijn zoon heeft een lange tijd thuis gezeten en gaat sinds een paar maanden voor halve dagen naar school.
Op een ochtend zag hij heel erg tegen school op. Hij was bang dat hij niet goed de ochtend zou doorkomen. Hij was bleekjes om zijn gezicht en had wallen onder zijn ogen. Met zijn hoofd gebogen stapte hij uit de auto bij school.
Bij het hek stond een juf met haar hond. Ik vertelde haar wat er met mijn zoon aan de hand was en dat wanneer het niet goed zou gaan, ze mij meteen konden bellen. De juf stelde zich aan ons voor en vertelde over haar hond Suus. Ze vertelde dat Suus het soms ook spannend vindt op school en dat ze op school is om kinderen te helpen. De juf stelde mijn zoon meteen op zijn gemak en vroeg of hij even wilde helpen om Suus te borstelen. Mijn zoon vond dit erg zijn en liep zonder dat hij het door had al praten met de juf en Suus mee. Hij vergat zelfs afscheid van mij te nemen!
Toen ik heb na een paar uur weer kwam ophalen moest ik even goed kijken naar mijn zoon. Verbaast keek ik hem aan. Hij kwam zo blij uit school! Hij had kleur op zijn gezicht en hij was zo trots. Trots vertelde hij over Suus en dat hij een leuke dag had gehad en dat het contact met Suus hem heel goed had gedaan. Er was zoveel spanning bij hem weggevallen die dag.
Mijn zoon mocht vanaf toe, twee keer in de week trainen met Suus en Juf Ilse om meet zelfvertrouwen te krijgen en te werken aan zijn faalangst. Sindsdien zien we al een ander kind. We zien hem groeien, hij voelt zich begrepen en voelt dat hij meetelt. Hij begrijpt nu dat niet alles direct goed gaat, maar dat je moet doorzetten en moet oefenen. Dit doet Suus immers ook om trucjes te leren. Hij vergelijkt zichzelf met Suus. Hij krijgt steeds meer zin om naar school te gaan en doet zijn best. Tijdens de cito toetsen deed hij zo goed zijn best dat hij meerdere cito's mocht maken omdat hij steeds hoog scoorde. Hij was zo verbaast en vond het best makkelijk. Voor het eerst zei hij dat hij trots op zichzelf was en dat maakt mij erg blij.
Zonder juf Ilse en Suus was dit hem niet gelukt. Stapje voor stapje maakt hij vooruitgang. Soms gaat het echt nog wel mis, maar hij weet dan dat hij kan bouwen op juf Ilse en Suus. Elke keer werken ze aan nieuwe doelen, praten ze over gevoelens en oefenen ze met Suus.
Hoe fijn is het om het grote spanningsveld weg te kunnen halen door met Suus te kunnen knuffelen of door Suus iets toe te fluisteren zodat de zorgen en spanning van de dag wegvallen. Samen met Juf Ilse en met Suus je eigen blokkades overwinnen.
Juf Ilse en Suus heel erg bedankt!"
Moeder van Peter
"Ik vond school niet leuk tot ik Suus ontmoette. Ik was vaak boos en ik had geen zelfvertrouwen met taal en spelling. Ik was ook nooit trots op mezelf. Mijn moeder moest mij vaak ophalen op school omdat ik zo boos werd. Toen ik een keer heel boos was, kwam Suus naar mij toe en ik was binnen 2 minuten weer rustig. Ik ging met haar knuffelen en dat hielp goed.
Ik ga nu 2 keer per week naar Suus toe. Op dinsdag en donderdag en dat helpt heel erg. Ik heb nu weer zin om naar school te gaan en hem weer zelfvertrouwen gekregen in taal en spelling.
1 keer per week ga ik met Suus naar de gymzaal toe. Ik heb Suus iets nieuws geleerd, ze kan nu over een kast springen van hoger dan een meter! Ik voel mij trots dat ik Suus dat heb geleerd. Ik ven ook erg blij was dinsdag gaan we samen een taart voor Suus maken omdat ik mijn doel heb gehaald."
Peter (11 jaar)