Het is een dinsdagochtend in de kamer van Ilse Snippe op De Carrousel in Hoogeveen. Er zit een jongetje van een jaar of 7 op de grond naast Labradoodle Suus. Hij aait haar van kop naar kont. Suus geniet zichtbaar en rolt zich op haar rug. Ze wil ook wel even op haar buik geaaid worden. Het jongetje vertelt dat Suus de schoolhond is. Dat betekent niet dat ze moet leren rekenen en schrijven, maar wel dat ze kinderen helpt. Suus helpt deze jongen om rustig te worden, omdat Suus zelf ook rustig is.
Ilse is samen met Suus in opleiding om samen te leren hoe ze het beste ingezet kan worden in de ondersteuning van leerlingen. Ilse heeft lang gedacht dat ze de rest van haar leven juf zou blijven. Tot ze in mei 2020 op zag tegen het nieuwe schooljaar, omdat er een complexe groep aan haar was toebedeeld. In een slapeloze nacht werd het idee voor Hond-in-de-school-Interventies geboren. Ze had er al vaker aan gedacht om iets binnen het onderwijs te doen met haar toen drachtige hond Sjoef. Sjoef was al vaker mee naar school geweest en had zelfs de glansrol van brandweerhond in de eindmusical van groep 8. Ilse legde haar plannen voor aan haar teamleider, inmiddels ook eigenaar van een puppie van Sjoef, en kreeg de kans om het verder uit te werken. Sjoef is al 8 jaar en eigenlijk te oud voor dit werk. Daarom heeft Ilse één van haar puppies, Suus, opgeleid en getraind tot hond in de school.
Meer dan een gezinshond mee naar school
Ilse: “Het echt inzetten van een hond binnen het onderwijs is meer dan je lieve gezinshond mee naar school nemen. Om te beginnen moet de hond gescreend worden. Is het beest geschikt om in te zetten bij interventies. Daarna zijn er voor hond en baas opleiding en trainingen nodig. Ik wil het gedegen inzetten en schrijf daarvoor een protocol en ik wil kijken of we wetenschappelijk onderzoek kunnen laten doen naar de effecten van de inzet van Suus.”
Suus als positieve luisteraar
Als Suus even van haar matje afkomt, spreekt Ilse haar rustig toe, waarna ze weer gaat liggen. Die rust is misschien wel de kern van de inzet van Suus. De eerste ervaringen zijn positief. Ilse: “Suus heeft bijvoorbeeld een groepje van 5 leerlingen geholpen bij het lezen. De kinderen uit groep 6 waren op een leesniveau van midden groep 3 blijven steken en waren alle motivatie om te gaan lezen verloren. Ik ging met hen naar de bibliotheek waar ze een informatief boek mochten uitkiezen over een onderwerp waar ze meer over wilden leren. Eén pagina uit het boek werd gekopieerd. Twee dagen mochten ze die bladzijde oefenen. Op de derde dag mochten ze voorlezen aan Suus. De kinderen zaten in een kring om Suus heen. Zodra iemand ging voorlezen ging de aandacht van Suus naar dat kind en dan was een beurt krijgen ineens niet meer eng. Nog later mochten de leerlingen op een klein podium voorlezen aan mij en Suus. Alle leerlingen zijn na enige tijd minimaal een jaar vooruitgegaan in hun leesniveau, eentje zelf twee jaar! En het belangrijkste: ze hebben de motivatie voor het lezen weer terug.”
De regels van Suus
Ilse is met Suus en een powerpoint alle klassen bij langs geweest om meer te vertellen over de hond. Ilse: “De veiligheid van de kinderen, maar zeker ook van de hond zijn natuurlijk essentieel. Voor de leerlingen is het belangrijk dat ze zich aan ‘de regels van Suus’ houden. De hond leert veel tijdens trainingen, maar Suus wil het heel graag goed doen en kan soms een beetje onzeker zijn. Dan is het heel belangrijk dat ik haar grenzen bewaak. Daarvoor moet ik heel goed haar gedrag lezen. Buiten mag ze bijvoorbeeld niet door de kinderen geaaid worden. Als ik ’s ochtends met Suus op het plein sta om de leerlingen te verwelkomen en een kind steekt zijn hand uit richting Suus, stap ik even tussen Suus en de leerling. Ik kan de leerling dan herinneren aan de regel en aangeven dat ik op een later moment met Suus in de klas kom.”
De regels van Suus
Als je wilt aaien vraag je dat eerst.
Aaien gebeurt alleen als je voor of naast haar staat.
Buiten heeft Suus ‘aai-pauze’.
In de klas laten we Suus rondlopen en roepen haar niet.
Als Suus niet direct reageert op een commando, wachten we 7 tellen voordat we het herhalen.
Liefdevol ontregelen
Ilse noemt de invloed van Suus ‘liefdevol ontregelen’. Ze kan leerlingen uit een patroon halen. Ilse: “Suus gaat ook mee naar gym en heeft het voor elkaar gekregen om een leerling die al 1,5 jaar niet meer meedeed samen met haar te laten rennen. En als ik met Suus door de gang loop en er zit een leerling met veel boosheid even apart, dan drukt Suus haar neus tegen het raam. Regelmatig doet een leerling dan hetzelfde aan de andere kant van het raam. Daarmee zie je direct ontspanning. Dat is een ad hoc interventie, maar daarnaast zijn er dus ook de planmatige interventies. Bij planmatige interventies met Suus maak ik een plan met doelen en een tijdspad. Aan het eind volgt een evaluatie. Beiden komen ook in het leerlingvolgsysteem te staan.”
Suus als spiegel
Suus treedt vaak op als spiegel voor de kinderen. Ilse vraagt met behulp van een gekleurde piramide waar de kinderen zelf met hun gevoel zitten, maar ook waar ze denken dat Suus zit en waaraan ze dat kunnen zien. Ilse: “Ik laat ze ervaren dat als ze 3 tot 5 keer diep in- en uitademen Suus vaak ontspannen wordt. En ondertussen worden ze daar zelf ook rustig van. Hiermee doen ze succeservaringen op en leren ze om trots op zichzelf te zijn. Tegelijkertijd helpt het mij ook. Door naar Suus haar gedrag te kijken, kan ik beter peilen hoe kinderen zich van binnen voelen.”
Een ‘Suus’ voor elke school
Suus wordt momenteel ingezet op de scholen van Gespecialiseerd Onderwijs Hoogeveen. Maar Ilse droomt groter. Ilse: “Ik zou het supermooi vinden als een hond één van de interventies is die iedere school van RENN4 kan inzetten. Ik blijf dat graag verder ontwikkelen en inzetten op de vier scholen in Hoogeveen, maar zou ook wel collega’s van andere scholen willen coachen om dit op te zetten. Ik ben super dankbaar dat ik deze kans heb gekregen en mezelf en het onderwijs mag ontwikkelen!”
E-mail:
hisinterventies@gmail.com
Telefoon:
06-14984098
KVK nr: 84916389
BTW-id: NL004044683B86
Meer informatie
"Ilse was samen met hond Suus in de klas. Ilse is een fijne en rustige vrouw die duidelijk ervaring heeft met jonge kinderen. De les was leerzaam en boeiend. Vooral het stukje over de verschillende soorten honden, de politiehond en de reddingshond, vonden de kinderen erg leuk."
Karlijn Jansen
"Wij leerden in de kleuterklassen over thema Hond. Om deze reden hebben we contact gezocht met HIS. Ik had fijn contact met Ilse en van te voren hebben we de lessen besproken. Ilse denkt mee en is flexibel in haar lesopzet. Naast dat het super leuk is om een hond in de klas te hebben, is er geleerd over de emoties en omgang met de hond. Het was een groot succes!"
Irene Timmermans
'De kinderen vonden het erg leuk! Ze deden goed mee met de quiz en werden betrokken door middel van kaartjes. Fijne manier dat de kinderen achter hun stoel konden gaan staan als ze het iets te spannend vonden. Suus was heel erg goed getraind en deed het heel goed tussen alle enthousiaste kleuters.'
Femke Rombeek
Gijs: 'Suus was lief.'
IJvan: 'Hetzelfde als Gijs.'
Noé: 'Dankjewel dat we Suus mochten aaien.'
Moos: 'Ik vond het ook leuk dat we konden leren dat je niet een hond als je een bal gooit niet op je schoen als er in je hand dan moet je hem niet bijten.'
Layla: 'Ik vond het spel eigenlijk wel leuk.'
Vadim:' Nou dat hondje Suus is heel lief.'
Mees: 'Eigenlijk ik vond het eigenlijk met die hond en met die reddingshonden en met al die honden die helpen heel leuk om naar te kijken.'
Jesse: 'Ik vond die politiehond mooi.'
Dido:' Suus is zacht.'
Francisco: 'Ik vond het heel leuk dat Suus was hier en heel lang aaien.'
Finn: 'Dat ik de politiehond heel gaaf vond.'
Kaj:' Dat ik het heel leuk vond dat ie een trucje heeft gedaan.'
Alma: 'Dat we ook leerden hoe de hond zich voelen, een was boos.'
Jawhara:' Suus is super veel lief.'
Alex: 'Dat Suus heel fijn is en heel lief.'
IJvan: 'Dat we haar gingen aaien.'
Jonas: 'Ik vond dat ie heel goed commando’s kan leren.'
Reactie van leerlingen
"Mijn zoon heeft moeite om naar school te gaan doordat hij veel blokkades heeft rondom taal. Dit uit hij is veel boosheid. Hij heeft geen zelfvertrouwen, faalangst en is snel overprikkeld. Mijn zoon heeft een lange tijd thuis gezeten en gaat sinds een paar maanden voor halve dagen naar school.
Op een ochtend zag hij heel erg tegen school op. Hij was bang dat hij niet goed de ochtend zou doorkomen. Hij was bleekjes om zijn gezicht en had wallen onder zijn ogen. Met zijn hoofd gebogen stapte hij uit de auto bij school.
Bij het hek stond een juf met haar hond. Ik vertelde haar wat er met mijn zoon aan de hand was en dat wanneer het niet goed zou gaan, ze mij meteen konden bellen. De juf stelde zich aan ons voor en vertelde over haar hond Suus. Ze vertelde dat Suus het soms ook spannend vindt op school en dat ze op school is om kinderen te helpen. De juf stelde mijn zoon meteen op zijn gemak en vroeg of hij even wilde helpen om Suus te borstelen. Mijn zoon vond dit erg zijn en liep zonder dat hij het door had al praten met de juf en Suus mee. Hij vergat zelfs afscheid van mij te nemen!
Toen ik heb na een paar uur weer kwam ophalen moest ik even goed kijken naar mijn zoon. Verbaast keek ik hem aan. Hij kwam zo blij uit school! Hij had kleur op zijn gezicht en hij was zo trots. Trots vertelde hij over Suus en dat hij een leuke dag had gehad en dat het contact met Suus hem heel goed had gedaan. Er was zoveel spanning bij hem weggevallen die dag.
Mijn zoon mocht vanaf toe, twee keer in de week trainen met Suus en Juf Ilse om meet zelfvertrouwen te krijgen en te werken aan zijn faalangst. Sindsdien zien we al een ander kind. We zien hem groeien, hij voelt zich begrepen en voelt dat hij meetelt. Hij begrijpt nu dat niet alles direct goed gaat, maar dat je moet doorzetten en moet oefenen. Dit doet Suus immers ook om trucjes te leren. Hij vergelijkt zichzelf met Suus. Hij krijgt steeds meer zin om naar school te gaan en doet zijn best. Tijdens de cito toetsen deed hij zo goed zijn best dat hij meerdere cito's mocht maken omdat hij steeds hoog scoorde. Hij was zo verbaast en vond het best makkelijk. Voor het eerst zei hij dat hij trots op zichzelf was en dat maakt mij erg blij.
Zonder juf Ilse en Suus was dit hem niet gelukt. Stapje voor stapje maakt hij vooruitgang. Soms gaat het echt nog wel mis, maar hij weet dan dat hij kan bouwen op juf Ilse en Suus. Elke keer werken ze aan nieuwe doelen, praten ze over gevoelens en oefenen ze met Suus.
Hoe fijn is het om het grote spanningsveld weg te kunnen halen door met Suus te kunnen knuffelen of door Suus iets toe te fluisteren zodat de zorgen en spanning van de dag wegvallen. Samen met Juf Ilse en met Suus je eigen blokkades overwinnen.
Juf Ilse en Suus heel erg bedankt!"
Moeder van Peter
"Ik vond school niet leuk tot ik Suus ontmoette. Ik was vaak boos en ik had geen zelfvertrouwen met taal en spelling. Ik was ook nooit trots op mezelf. Mijn moeder moest mij vaak ophalen op school omdat ik zo boos werd. Toen ik een keer heel boos was, kwam Suus naar mij toe en ik was binnen 2 minuten weer rustig. Ik ging met haar knuffelen en dat hielp goed.
Ik ga nu 2 keer per week naar Suus toe. Op dinsdag en donderdag en dat helpt heel erg. Ik heb nu weer zin om naar school te gaan en hem weer zelfvertrouwen gekregen in taal en spelling.
1 keer per week ga ik met Suus naar de gymzaal toe. Ik heb Suus iets nieuws geleerd, ze kan nu over een kast springen van hoger dan een meter! Ik voel mij trots dat ik Suus dat heb geleerd. Ik ven ook erg blij was dinsdag gaan we samen een taart voor Suus maken omdat ik mijn doel heb gehaald."
Peter (11 jaar)